maandag 20 april 2009

Partijkiezer

Alvast spieken wat de juiste antwoorden zijn om in te vullen op de partijkiezer? Hieronder staan antwoorden van ons op de stellingen, niet bondig samengevat tot "eens/oneens/neutraal", maar een voorzien van toelichting. Voor de verandering.

De stemwijzer is te vinden op: http://www.organisatie.leidenuniv.nl/medezeggenschap/universitaire-verkiezingen/over-verkiezingen/de-partijkiezer.html. Het kost overigens meer tijd om dit webadres te typen dan om de stemwijzer in te vullen.

---

De universiteit moet meer investeren in duurzame maatregelen en beleid. Ook als dit extra kosten met zich meebrengt.
Het is de hoogste tijd om écht duurzaam te worden. De universiteit moet koploper zijn op dit gebied.

Iedere opleiding zou ongeveer 5% van het curriculum moeten wijden aan wetenschappelijke integriteit en wetenschapsethiek.
Ethiek is prima, maar bezinning over de richting en kwaliteit van onderzoek en onderwijs heeft veel meer prioriteit.

De studievoorzieningen en studieplekken in de UB dienen het gehele academische jaar 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend te zijn, ook als dat ten koste gaat van openingstijden van studievoorzieningen elders binnen de Universiteit.
Wetenschap is niet gebonden aan kantooruren van 9.00 tot 17.00. De UB 24 uur per dag open, het hele jaar lang!

Elke student én docent in de Masterfase moet een toets Engelse taalvaardigheid met succes hebben afgelegd alvorens deel te kunnen nemen aan - of college te geven in de Master.
Vooral de student! Studenten denken vaak dat ze vloeiend academisch Engels spreken, maar dat is een illusie.

De Universiteit moet bij het verbeteren van het studiesucces meer uitzonderingen maken voor studenten die veel tijd kwijt zijn aan bestuurs- en commissiewerkzaamheden voor studie- en studentenverenigingen.
Hard werken, keuzes maken, goed plannen en weten wat je grenzen zijn; dan is deze discussie helemaal niet nodig.

Huisvesting van internationale studenten verdient op dit moment meer prioriteit dan de huisvesting van binnenlandse studenten.
Student is student. Niet voortrekken, niet achterstellen: liberté, égalité, fraternité!

Alle docenten en hoogleraren (zowel oude als nieuwe als werkgroepdocenten) dienen hun Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO) te halen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.
Het gaat om inspirerend en uitdagend onderwijs, en daar is een BKO geen garantie voor. Toch is een BKO wel een prima idee, maar onderwijskwaliteit is een samenspel tussen student en docent: studenten moeten zich ook goed inzetten bij een werkgroep! Kortom, ook een BKO voor studenten invoeren.

Om de instroom van studenten te vergroten moet de Universiteit investeren in volledige Bachelor en Masteropleidingen die landelijk gezien heel populair zijn (zoals Communicatie Wetenschappen en Economie).
Voorstel: er moet alleen worden geïnverteerd in de BA en MA Humor Studies. Een wereldwijde primeur! Trekt tientallen (inter)nationale studenten! Doen!

Ondernemerschap onder studenten moet door de universiteit gestimuleerd worden.
Uiteraard, waar wachten we nog op, aan de slag!

De Universiteit heeft een saai en elitair imago. Meer humor aan de Universiteit kan dit veranderen.
Haha, wat een goed punt! En het is nog zo ook!

Universiteit kan beter investeren in universitaire faciliteiten, zoals de sportkaart, dan in beurzen voor (niet-) studiegerelateerde besturen.
Geen futiliteitenpolitiek!

Met een voorkeursbeleid moet de man-vrouw verhouding onder het wetenschappelijk personeel moet zo snel mogelijk rechtgetrokken worden.
Zolang die mentaliteitsverandering er niet is, dan maar met een voorkeursbehandeling! En ja, liefst zo snel mogelijk.

De Universiteitsraad krijgt (zeer hypothetisch) € 500.000,- euro om daar iets mee te bereiken. Waaraan zou dit geld uitgegeven moeten worden?
Behoud van het LAK-theater. Cultuur moet! Alle beetjes helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten